Hämeen Vihreät valitsi syyskokouksessaan 30.11.2023 janakkalalaisen Anssi Lepistön jatkokaudelle piirin puheenjohtajana. Lepistö on vaikuttanut Janakkalan kunnallispolitiikassa ja Hämeen Vihreissä yli kahden vuosikymmenen ajan.

“Seuraavan kahden vuoden aikana käydään neljät valtakunnalliset vaalit, joiden käytännön koordinoinnissa vasta valitulla piirihallituksella on suuri vastuu. Kun Suomelle on valittu uusi presidentti ja europarlamentaarikot, katseet kiinnittyvät kunta- ja aluevaaleihin. Uskon, että pitkästä kokemuksestani on hyötyä, kun hämäläiset vihreät virittävät vankkureitaan kohti vaalivoittoja”, Lepistö summaa.

Torstain kokouksessa valittiin myös Hämeen Vihreiden uusi piirihallitus kaudelle 2024–2025. Hallituksen jäseniksi valittiin:

• Teemu Laine (Hollola)
  • Satu Heinonen (Hämeenlinna)
  • Jaana Holmström (Hämeenlinna)
  • Hanna-Leena Islander (Janakkala)
  • Terhi Vesterinen (Asikkala)
  • Emilia Salminen (Lahti)
  • Olli Kopo (Lahti)
  • Niklas Tommola (Lahti)
  • Saku Salminen (Orimattila)

Piirihallituksen varajäseninä toimivat:

• Kristiina Vanhala-Selin (Hollola)
  • Mona Moisander (Tammela)
  • Esa Erkamo (Hämeenlinna)
  • Katja Jansson (Janakkala)
  • Mirella Schroderus (Heinola)
  • Mia Nieminen (Lahti)
  • Krista Vadelmakoski (Lahti)
  • Anton Satamo (Hämeenlinna)
  • Ritva Jussila (Lahti)

Syyskokouksessa hyväksytyssä Hämeen Vihreiden toimintasuunnitelmassa korostuvat vaalitoiminnan lisäksi muun muassa monipuolisten tapahtumien järjestäminen, viestinnän teroittaminen sekä vihreiden aluevaltuustoryhmien tukeminen työssään hyvinvointialueiden päätöksenteossa.

Hämeen Vihreät saivat myös uuden jäsenyhdistyksen, kun maaliskuussa perustetun Hämeen tieteen ja teknologian vihreät ry:n jäsenhakemus hyväksyttiin syyskokouksessa. Hämeen Viitteen tavoitteena on edistää tutkittuun tietoon perustuvaa politiikkaa ja nostaa keskusteluun asiantuntijatietoa esimerkiksi ilmastonmuutokseen, väestön ikääntymiseen, ihmisoikeuksiin sekä luonnon monimuotoisuuteen liittyvissä kysymyksissä.

Piirin väistyvä varapuheenjohtaja ja Hämeen Viitteen perustajajäsen Allu Pyhälammi valittiin Vihreiden puoluejohtoon kesäkuun puoluekokouksessa. “Hämäläisten vihreiden kanssa on ollut ilo tehdä yhdessä töitä vihreämmän huomisen puolesta. Puoluevaltuuston varapuheenjohtajana saan jatkaa tätä työtä ympäri maan tietäen, että Hämeen Vihreät jää hyviin käsiin”, lahtelainen Pyhälammi kuvaa.