Pekka Haavisto Kansanedustaja, ulkoministeri

Monet ovat viime päivinä tarttuneet hihansuuhun kysyen, miksi juuri näissä vaaleissa kannattaa äänestää. Ja miksi kannattaa äänestää juuri vihreitä?

Ensimmäiseen kysymykseen olen aina vastannut, että kolmasosa maailman ihmisistä asuu valtioissa, joissa ei ole minkäänlaista demokratiaa. He haaveilevat tilanteesta, jossa heidän äänensä tulisi kuuluviin. Meillä taas demokratiaan suhtaudutaan joskus itsestäänselvyytenä. Äänestäminen ei aina haluta tai kun vaalisunnuntaina on vastatuuli, jäädään kotiin. Äänestäminen on kuitenkin paras ja näkyvin tapa puolustaa demokratiaa.

Ja miksi sitten kannattaa äänestää vihreitä? Monet suomalaiset ovat nyt huolissaan ilmastonmuutoksesta ja luontokadosta, ja samalla miettivät, mitä voisivat tehdä enemmän ympäristönsuojelun eteen. Omassa lähiympäristössä ja omilla valinnoilla voi näihin asioihin vaikuttaa. Mutta myös äänestämällä eduskuntaan edustajia, joille luonnonsuojelu on sydämenasia. Puolueilla on suuria eroja.

Toisena nostaisin esiin koulutuksen merkityksen. Ei ole samantekevää, miten koulumme kehittyy. Opettajat eivät opeta meitä vain lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan, vaan kouluilla ja opettajilla on tärkeä sivistys- ja kasvatustehtävä. Lapset tulevat monista eri lähtökohdista, ja koulujen tärkeä tehtävä on antaa kaikille eväitä elämään. Kun leikataan koulutuksesta, leikataan tulevaisuudelta.

Vihreät ovat myös kansainvälinen liike. Maailmassa, joka on kriisien, konfliktien ja hädän maailma, on tärkeää kantaa vastuuta myös kaukaisista lähimmäisistä. Jotta kriisit eivät leviäisi, on hyvä puuttua niihin niin varhain kuin mahdollista. Juuri meidän apumme voi joskus olla se ratkaiseva.

Forssan Koijärven kohdalla on punainen nuppi Suomen vihreiden historiassa. Nuoret kokoontuivat suojelemaan arvokasta lintujärveä. Kävin vuosien jälkeen Koijärvellä keväällä 2022. Mukana oli myös tietokirjailija ja biologi Juha Kauppinen. Ylhäällä lintutornissa hän sanoi: ”Olitte enemmän oikeassa kuin uskoittekaan.”

Luontokato on edennyt vääjäämättömästi. Tuntui että en enää nähnyt kirkkaasti. Silmien ja kiikarien välissä tuntui jotain kosteaa.